SEO kurser

Vad är sökmotoroptimering?

Ponera att du driver ett företag som tillverkar och säljer träbord. För att klara av den skenande digitala konkurrensen från andra företag som erbjuder samma produkter online har du investerat i en hemsida och kanske i en SEO kurs.

Genom hemsidan säljer du sedan dina träbord och dina kunder hittar ditt företag genom att leta på sökmotorer efter sökord som ”köpa träbord” och ”träbord online”.

Du märker till en början av en ökad efterfrågan på dina träbord och du både tillverkar och säljer mer än innan, men efter ett tag mattas efterfrågan av. Snabbt ser du över dina säljkanaler och inser att konkurrensen på dina sökord har blivit tuffare än innan.

Du inser att din hemsida inte längre rankar lika högt som dina konkurrenter på samma sökord. Nu krävs åtgärder – sökmotoroptimering, som du lär dig enklast genom en SEO kurs hos oss.

Du driver kanske ditt eget bolag eller verksamhet, arbetar som VD, snickare, elektriker, vitvarureparatör eller idrottsledare. Oavsett vad du gör, vilken befattning du har och hur länge du varit aktiv på arbetsmarknaden kan du lära dig SEO.

Låt oss börja från början

Sökmotoroptimering är samlingsnamnet för de metoder och tillvägagångssätt som tillsammans kan påverka hur en webbplats rangordnas i sökresultaten av sökmotorer.

Att optimera innebär att förbättra det redan befintliga innehållet på en webbplats, eller addera nytt innehåll som är relevant. Sökmotoroptimering förkortas SEO och är då kort för engelskans ’Search Engine Optimization’.

Google, Bing och Yahoo är alla sökmotorer, samtliga med samma grundidé: att visa så relevanta träffar som möjligt på olika sökord. Men hur vet egentligen dagens sökmotorer vad som är ett relevant sökresultat? Jo, genom sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering eller SEO är nämligen på sätt och vis en effekt av sökmotorers olika sätt att definera vad som är relevant innehåll. Om man tänker på det är det faktiskt inte så svårt att förstå, man kan se det så här:

  1. När någon söker efter träbord på Google
  2. Syns de mest relevanta sökresultaten högst upp
  3. Effekten blir således att alla företag vill verka så ”relevanta” som möjligt på så många sökord eller sökfraser som möjligt

Historiskt har denna effekt varit både bra och dålig. Företag som hade råd kunde lätt sökmotoroptimera sin webbplats att synas bland de första sökresultaten på hundratusentals sökord och sökfraser. Detta i sin tur ledde dock till att sökresultaten inte längre var särskilt relevanta.

Resten är historia och idag är Google extremt bra på att både lyfta de sökresultat som faktiskt är relevanta för sökordet, men också straffa sidor som försöker optimera en webbplats mot sökord som inte är relevant för webbplatsens innehåll.

Idag fokuserar man oftast istället på att optimera de sökresultat som visas på relevanta sökord för en webbplats. Vad som är relevant för en webbplats är enkelt att lista ut genom ekvationen; det innehåll som finns kombinerat med de tjänster eller produkter man erbjuder.

Sökmotoroptimeringens grundpelare

Inom sökmotoroptimering pratar man ofta om tre större områden. Dessa områden symboliserar var och en för sig en större del av sökmotoroptimeringens arbete och inom respektive område finns ytterligare tiotals områden.

Dessa tre områden är on-page SEO, off-page SEO och teknisk SEO. Låt oss se närmre på vad dessa grundpelare egentligen betyder.

On-page SEO är all sökmotoroptimering som man själv kan påverka på sin hemsida eller e-butik. Alltså allt innehåll som är av redaktionell karaktär. Dessutom innefattar on-page SEO också titlar, meta beskrivningar, URLer, bilder, rubriker och nyckelord.

Off-page SEO är all sökmotoroptimering som sker för din webbplats men från andra webbplatser. Exempel på off-page SEO är inlänkningar till din webbplats eller e-butik från andra webbplatser, recensioner hos recensionstjänster eller Google MyBusiness och i vissa fall kan även länkar till din webbplats från olika sociala nätverk hjälpa din off-page SEO.

Teknisk SEO handlar mer om vad som finns ”under huven” på din webbplats eller e-butik. Alltså, om din kod är optimerad mot sökmotorer eller inte. Sökmotorer rangordnar en hemsida en hel del efter hur en webbplats sidor är uppbyggda i koden och här finns det mycket man behöver ha koll på.

Finns det något rätt och fel inom SEO?

Helt ärligt så vet ingen riktigt vad som är rätt och fel när det kommer till sökmotoroptimering. Alla on-site tekniker tillsammans med algoritmer, kombinationer och extern off-site påverkan gör det omöjligt för någon att veta vad en ändring har för effekt i en webbplats sökmotoroptimering.

Det sägs till exempel att Google använder över 200 algoritmer för att avgöra hur en webbplats ska rankas. Att någon skulle veta exakt hur varje enskild algoritm skulle reagera på en ändring i en hemsida är omöjligt. Dessutom är många algoritmer baserade på artificiell intelligens vilket gör chansen i princip obefintligt att kunna avgöra hur algoritmerna ska reagera.

Det vanligaste inom SEO är att man jobbar med hypoteser som man testar för att sedan utvärdera dess effekt. Däremot finns det väldigt mycket inom SEO som också är logiskt, vilket gör många delar till fakta snarare än gissning. Det är dessa delar du kommer lära dig i våra SEO kurser, de delar som faktiskt är bevisligen positiva för din sökmotoroptimering.

Öka inkomsterna genom hemsidan

Att arbeta aktivt med sin webbplats eller e-butiks SEO har bevisligen kunnat öka inkomsterna genom webben. Det är inte så konstigt med tanke på att sökmotoroptimering gör så att din webbplats syns på fler sökord och högre upp i sökresultaten, och när så sker ökar också trafiken till din webbplats och med det inkomsterna.

Som ett exempel dubblerade Kronans Apotek sin omsättning genom deras e-butik under 2019 genom att arbeta med sin sökmotoroptimering. Om ett så stort bolag kan dubblera sin omsättning på mindre än ett år, tänk då vad en ”normalstor” webbplats eller e-butik kan åstadkomma.

Slipp dyra byråer och konsulter

Ett annat sätt att se på fördelarna med att själv ta hand som sin webbplats eller e-butiks SEO är att man inte behöver anlita en konsult eller byrå för motsvarande arbete.

Eftersom SEO i de flesta fall kräver väldigt lite teknisk kompetens finns det egentligen inget som stoppar dig från att ta hand om den själv. Och genom att läsa vår SEO kurs kommer du göra det minst lika bra som att du betalade någon för att göra det.

När man först började förstå värdet i SEO och fler webbplatser började arbeta med det aktivt var det säkerligen ett mer tekniskt krävande arbete. Men med åren så har mycket av det tekniska arbetet lyfts in i lättöverskådliga gränssnitt, vilket gör det mycket lättare att arbeta med.

Att vem som helst inte skulle klara av att arbeta med sin SEO är till följd av detta en gammal myt som är svår att tvätta bort. Det vill vi ändra på.

Sveriges billigaste kurser

Vi har aktivt valt att erbjuda bra mycket billigare kurser än våra konkurrenter. Egentligen av en enda anledning – för att vi kan. Vi strävar efter fair play online och vill inte ta betalt mer än vad vi tror är nödvändigt för en digital kurs.

Samtidigt ska man inte tro att våra utbildningar inte är lika innehållsrika eller lärorika som våra konkurrenters. Tvärtom har vi vid liknelser sett att våra kurser innehåller precis samma ämnen som många av våra konkurrenters, men som istället tar många gånger våra priser.

Låt dig inte luras av ”fördelarna” med att läsa en videokurs eller att du skulle lära dig mer genom att läsa en kurs som innefattar fysisk närvaro. Detta är bara sätt att kunna ta mer betalt för samma läromaterial. Genom att läsa våra digitala kurser vet du att du aldrig betalar mer än vad du ska och bör.

Vi skulle kunna säga att vi erbjuder Sveriges billigaste digitala kurser, men eftersom vi saknar fakta för ett sådant påstående får vi nöja oss med att säga att vi erbjuder billiga digitala kurser helt utan att tumma på varken kvalité eller kursinnehåll. Det är något du ska veta om varje gång du läser en kurs hos oss.

Helt digital SEO kurs

Våra digitala utbildningar inom SEO finns tillgängliga för dig att läsa dygnet runt och hela året om. När du läser en kurs hos oss bestämmer du helt själv när du vill läsa och i vilken lästakt du vill läsa. Vi värnar nämligen om din tid och vill inte kräva mer än nödvändigt från dig.

Av samma anledning skapar vi kurser som är lättlästa, enkla att förstå och med hjälp av illustrationer och bilder blir de dessutom mycket pedagogiska.

Oavsett om du driver en mer traditionell hemsida, en större webbplats eller en e-butik går det utmärkt att läsa en SEO kurs. Eftersom SEO praktiskt appliceras på samma sätt oberoende av vilken webbplats man har går våra kurser bra att läsa för alla.

Ranka högre på Google

Sökmotoroptimering är verkligen en egen vetenskap när det kommer till hemsidor och webben överlag. Samtidigt är det något som med relativt enkla medel går att lära sig och genom att arbeta med det en längre tid går det dessutom att bemästra.

Att synas högt med sin webbplats eller e-butik i sökresultaten på Google tar tid och kräver hårt arbete. Det är inget som sker över en natt. Med hjälp av rätt tekniker, metoder och taktiker kombinerat med några timmar framför datorn kommer man se resultat.

Att synas högt vid en sökning på Google kan vara skillnaden på en framgångsrik hemsida eller e-butik och en som knappt har någon trafik överhuvudtaget. Det är därför SEO är så viktigt att både förstå teoretiskt men också kunna implementera praktiskt.

När du läser en SEO kurs ger du dig själv, din webbplats och din e-butik större möjligheter att synas högt i sökresultaten och på fler sökord.

Ranka högst på Google?

Att ha sidor på sin webbplats som ligger på första plats i sökresultaten på Google är förstås en stor vinst och kan i många fall innebära mycket hög trafik till webbplatsen. Det är inte omöjligt – med rätt tekniker och rätt mängd tid ökas chanserna att ranka högst, eller åtminstone väldigt högt, på dina mest värdefulla nyckelord.

Google SERP

Resultatet beror förstås till stor del på hur stor konkurrensen är på nyckelorden samt på sajtens interna och externa sökmotoroptimering.

Den viktigaste förutsättningen för att synas högst upp i sökresultaten är kunskap. Att förstå hur, varför och vad som gör att din webbplats reagerar och rankar som den gör. När du har full koll på det finns alla möjligheter att ranka högst i sökresultaten.

Därför vågar vi säga: Ja, med en SEO kurs hos oss kommer du ha all den kunskap och de förutsättningar du behöver för att kunna arbeta mot målet att synas högst upp hos sökmotorer på relevanta sökningar för din webbplats eller e-butik.

När behöver man kunna SEO?

Varenda hemsida, webbplats eller e-handel som ägs och drivs av ett bolag kommer idag gynnas av att aktivt arbeta med sin sökmotoroptimering. Webben och framförallt Google är idag den enskilt största källan där vi människor söker svar på våra frågor. Värdet i att synas högt på de sökningar som är relevanta till sin egen webbplats kan i vissa fall vara obetalbart.

Den organiska indexeringen på Google och andra sökmotorer är helt kostnadsfri att finnas i. Det är som att vara med i ett företagsregister eller liknande men utan att betala en enda krona. Men det är bara de som arbetar med sin sökmotoroptimering som kommer att gynnas av sökningarna. Människor är nämligen inte beredda att leta bland hur många resultat som helst, då resultaten som ligger sämre placerade också uppfattas som icke tillförlitliga.

Om man jobbar inom ett område som angränsar till SEO, till exempel webb, e-handel, copywriting, frilans inom webb, webbkonsult, marketing eller social media, så anser vi att SEO är mycket värdefullt, om inte till och med obligatoriskt, att kunna.

SEO är värdefullt även för personer som ansvarar för ett företags webbplats och dess innehåll men egentligen jobbar med något annat.

Kort går att säga att om man arbetar med en hemsida, webbplats eller e-butik bör man också arbeta med sökmotoroptimeringen.

Bli diplomerad inom SEO

När du läst en SEO kurs hos oss kan du göra det tillhörande kursprovet för att bevisa din nya kunskap inom området. Kursprovet kommer du till genom att klicka på den länk som finns på sista sidan i kursmaterialet. Kursprovet består av ett antal frågor relaterade till kursen som vardera har tre svarsalternativ, varav ett alternativ är korrekt.

Kursintyget är digitalt och skickas till din angivna e-postadress med ditt namn och datumet du blev godkänd på. Förutsättningen för att få ett kursintyg efter avslutad SEO utbildning är att få godkänt på kursprovet. Kursprovet bekräftar att du lärt dig kursens material och har den förståelse som krävs för att få godkänt.

Skapa automatiska inkomster med hjälp av SEO

Det pratas just nu mycket om automatiska inkomster eller automatiserade försäljningsprocesser. Vad det innebär mer konkret är att processen för att sälja en produkt genom en e-butik eller att få en kontaktförfrågan genom ett formulär ska fungera helt utan varken manuell hantering eller ekonomisk belastning. Processen ska sköta sig själv.

Somliga av dessa processer kan vara helt automatiserade medan andra kan vara semi-automatiska genom att en manuell hantering behöver ske efter att en kontaktförfrågan har skett.

Oavsett om processen för att sälja dina produkter eller tjänster är helt automatisk, semi-automatisk eller endast till viss del automatisk behöver också strategin för att skapa relevant trafik till webbplatsen vara automatisk. För att generera maximal vinst på den försäljning du gör vill du nämligen inte behöva lägga vinstsumman på annonsering.

Det är här SEO kommer in i bilden. Genom att först läsa en SEO kurs hos oss och sedan sökmotoroptimera din webbplats eller e-butik mot ett brett spektra av relevanta sökord kommer webbplatsen också synas högt upp i sökningarna sen.

Genom att arbeta kontinuerligt med sin webbplats eller e-butiks SEO kommer rankingen så småningom också bli bättre och din webbplats kommer att få fler besökare i relevanta syften. Dessa besökare har i sin tur mycket högre benägenhet att konvertera till en betalande kund eller en kontaktförfrågan.

Långsiktigt gynnsamt

Att arbeta effektivt och kontinuerligt med sin webbplats sökmotoroptimering är inte bara bra för synligheten på Google, det är även en långsiktig investering och oändligt många försäljningsingångar för din verksamhet eller ditt företag.

Desto snarare du inser värdet i SEO desto snabbare kommer du också att märka vilka positiva effekter det kan ha på din verksamhets försäljning. De indirekta fördelarna med att jobba aktivt med sökmotoroptimering är många. Den kanske viktigaste att nämna är att när du jobbar aktivt med din webbplats SEO skapar du många potentiella matchningar mot olika sökord och sökfraser vilket i sin tur leder till många gånger högre webbplatstrafik. All denna trafik kommer i sin tur leda till fler konverteringar och fler kontaktförfrågningar för din verksamhet.

Detta är bara en av de många positiva effekterna SEO kan ha. Det är en långsiktig effekt, men likaså mycket värd att investera både tid och kunskap i för att kunna gynnas av. Den potentiella avkastningen i en sådan investering är väldigt hög jämfört med vad en SEO kurs hos oss kostar dig.

Varför ska du kunna SEO?

SEO eller sökmotoroptimering är avgörande för att din webbplats ska rankas på sökmotorer. Att lära sig SEO kommer att ge dig riktigt bra insikter i många områden inom digital marknadsföring och hjälpa dig att få fler visningar, klick och trafik till din webbplats, vilket i sin tur borde leda till fler affärer och ökad försäljning.

Okej, så då är det bara Googla lite kring SEO för att förstå hur en ska göra?

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.. SEO utvecklas nämligen ständigt med nya uppdateringar och förändringar som sker hela tiden. Av denna anledning fokuserar våra SEO-utbildningar på de grundläggande principerna som definierats i Googles riktlinjer för bästa praxis.

Särskilt viktigt blir detta för småföretagare och de som driver en verksamhet. Det är obestridligt att effekterna av internets snabba tillväxt har gynnat näringslivet. Jobb har skapats och företag har vuxit snabbare än de kunnat göra innan.

Målet för varje företag är att sälja så mycket av sina produkter eller tjänster som möjligt. Därför skapar man inte en webbplats enkom för sina befintliga kunder utan också för att locka potentiella kunder. Det är här sökmotoroptimering – SEO kommer att spela en avgörande roll.

SEO är som vi redan vet processen för att påverka synligheten för din webbplats online. De flesta, om inte alla, föredrar att hitta sina resultat på den första sidan i ett sökresultat. Detta beror till viss del på människans lathet men det beror också på att man vet att resultaten på den första sidan är relevanta.

Det finns miljontals företag som konkurrerar om synligheten online, både stora och små. Detta gör också antalet webbplatser överväldigande många och sökmotorer som Yahoo, Google och Bing måste hitta ett sätt att förutspå de mest relevanta sökresultaten för användaren vid en sökning.

Google är marknadsledande och använder formler som de kallar ”algoritmer” för att sortera och rangordna de webbplatser som får prioritet vid sökningar. Google och andra sökmotorer delar inte helt hur dessa algoritmer arbetar och fungerar, men de delar tillräckligt med information för att de som är intresserade ska kunna förbättra synligheten på sin webbplats.

Till skillnad från andra områden inom webb kan sökmotoroptimering utföras av alla som är intresserade av att lära sig SEO. Det finns olika delar av SEO, allt från grundläggande till mer avancerade, men det är inte så tekniskt krävande som många fortfarande tror. Varje företagare kan lära sig att arbeta med sökmotoroptimering. Det är ett värdefullt åtagande som ger tillbaka mer än vad en lägger i tid på att utföra det.

När SEO implementeras korrekt är det en bra investering som varje gång kommer att ge mervärde till din webbplats och ditt bankkonto över tid.

Låt mig berätta varför du ska lära dig SEO

Vissa företag erbjuder SEO-tjänster men detta mot en kostnad du kanske inte kan betala. Dessutom är det något du själv istället kan lära dig och eftersom du brinner mer för ditt eget företag eller det företag där du arbetar, kan du troligtvis skapa bättre resultat än en SEO-byrå i vilket fall.

Kane Georgiou, ägare av The Money Pig, säger så här ”Jag har tidigare lagt mycket av företagets pengar på SEO. Men det är lite som att ta din bil till bilmekanikern. Om du inte vet exakt varför din bil är där och vad du betalar för, kan det bli orimligt dyrt.”

Jag tror att hans poäng är att du bör lära dig SEO först så att när du anställer någon för att göra detta jobb, har du en klar förståelse för exakt vad som behövs göras och hur mycket det ska kosta.

Här är fem skäl till att du borde lära dig sökmotoroptimering med hjälp av en SEO kurs.

SEO hjälper dig och ditt varumärke att bygga trovärdighet

Huvudmålet för SEO är att hjälpa användare hitta information för sin sökning genom att visa din webbplats när det är relevant. När din webbplats rankas högt betyder det att din tjänst eller produkt är relevant för vad de behöver. Detta är en vinst för er båda eftersom besökaren kommer att hitta värde på din webbplats medan de också blir medvetna om ditt företag.

Tänk på att sökmotorer också är företag som vill erbjuda det bästa för sina användare. Vid en sökning letar de efter webbplatser med hög SEO-kvalitet för att få fram de bästa kandidaterna för användarna. Med rätt användning av SEO kommer din webbplats att rankas bland de första vilket också kommer att ge den mycket trovärdighet. Detta kommer så småningom att öka din försäljning.

SEO förbättrar din webbplats synlighet

När en användare söker efter en produkt eller tjänst är chansen att de visar intresse för de fem första resultaten. Sökmotorer har funnit en plats i människors hjärtan och de flesta litar därför på resultaten. Men andan av god tro går inte hela vägen till den tredje sidan i sökresultaten. Ärligt talat, ingen har tid att bläddra genom så många resultat och dessutom, varför skulle du fortsätta leta om du redan hittade det du letade efter på första sidan? Det är därför du verkligen måste lära dig detta genom att läsa en SEO kurs.

När ditt företag är bland de bäst presterande i sökresultaten kommer försäljningen att bli ett icke-problem och istället kommer du börja bli orolig för tomma lager eller förhöjd arbetsbelastning.

SEO är en tillgång

Som sagt tidigare kan du alltid betala för SEO-tjänster, men detta kommer delvis att vara ett ansvar för dig eftersom du måste betala. Men om du själv lär dig sökmotoroptimering kan du faktiskt erbjuda dina SEO-tjänster mot en avgift medan du också förbättrar ditt företags synlighet på sökmotorer.

SEO är viktigt i alla aspekter. Till skillnad från andra former av traditionell marknadsföring där du förlitar dig på tur för att dina annonser ska nå rätt person, gör SEO det möjligt att istället faktiskt hitta kunden.

Du får ett försprång mot dina konkurrenter

Webbplatser som rankas högt på en sökmotor kanske inte nödvändigtvis erbjuder de bästa produkterna, men det är den illusionen det speglar. Ju högre du rankar desto fler kunder får du. Detta beror på att folk litar på sökmotorer och per automatik går på de första resultaten.

Av denna anledning har du helt enkelt inte råd att stanna kvar medan dina konkurrenter investerar i SEO-marknadsföring. Tåget har redan gått, bli inte kvar på perrongen. Börja med en SEO kurs redan idag.

SEO hjälper till att skapa en användarvänlig webbplats

Att implementera SEO-verktyg är som att döda två flugor i en smäll. Din webbplats får bättre synlighet och blir dessutom användarvänlig. Dagens definition av SEO är inte bara att optimera webbplatser mot sökmotorer utan också att skapa en snabbare och smidigare användarvänlig webbplats.

Är du övertygad?

Tekniken förändras snabbt och så bör också din strategi och dina färdigheter. SEO är en sådan färdighet som när en lärt sig det alltid kommer att ge tillbaka på sikt.

Kom ihåg att SEO aldrig har och aldrig kommer att vara ”dött”. Lär dig det istället med en SEO kurs för imponerande resultat med din webbplats.

Några sista väl valda ord kring SEO

Som du kanske förstår nu är SEO komplext och involverar många olika tekniker, taktiker och ”best-practice”. Dessutom ändras dessa ”best-practice” metoder alltid när webbplatsanvändarnas beteenden förändras, när en ny teknik dyker upp och när sökmotorer ändrar sina algoritmer. SEO är dock fortfarande av yttersta vikt för alla företag, verksamheter och personer som vill vara synliga online, så alla dina ansträngningar är väl värda.

Lär dig de verktyg, tekniker och metoder som krävs för att möta morgondagens utmaningar. Bevisa det med en SEO kurs och ett diplom i sökmotoroptimering!

Wave icon

Få nyheter först

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och var först att veta vad som händer hos Kurseo.