Hemsidans texter är viktiga
Internet växer varje dag och människor blir i samma takt mer bekväma i hur de söker upp information. När vi idag gör en Google-sökning får varje träff inte mer än ett par sekunders uppmärksamhet, tills vi träffar rätt. När vi hittat den sida som erbjuder oss relevant information och presenterar det i text som tilltalar oss ger vi den webbplatsen all vår uppmärksamhet.
Människor som söker information online har blivit mer kräsna – och det är bra. Det gör att de som vill synas på sökmotorerna behöver prestera bättre och skriva mer relevant innehåll på deras hemsidor. Med andra ord – hemsidans texter är jätte viktiga. Förutom att alla texter måste skrivas på ett tilltalande sätt behöver de även vara korrekta och uppdaterade.
Skriva säljande texter
Man behöver inte utbilda sig till copywriter eller gå en dyr utbildning för att lära sig skriva bra texter till sin hemsida. Med vår kurs får du en grundläggande förståelse för att skriva texter för webben samt praktiska verktyg att jobba med för att fortsätta utvecklas även efter avslutad kurs.
Texternas betydelse glöms ofta bort
Även fast hemsidans texter är så pass viktiga, är det ofta just de som glöms bort. Det är idag vedertaget att lägga åtskilliga timmar och pengasummor på design, utveckling och annonsering av en hemsida helt utan en tanke på texterna. Men om man är mån om att driva långsiktig, relevant trafik till sin hemsida som dessutom kan öka för varje dag – är lösningen att skriva bra texter och hållbart innehåll.
Skriv egna texter och spara pengar
Genom att läsa vår kurs Skriva för webben gör du dig själv, din verksamhet, och framförallt din hemsida en stor tjänst. Det hjälper dig inte bara att skapa en hemsida som innehåller professionella texter, det är även långsiktigt skonsamt för plånboken. Att anlita en copywriter eller konsult för att få sina texter till hemsidan skrivna kostar allt mellan 0.5 – 5 kronor per ord. Ta det gånger 500 ord per sida och låt oss säga att din hemsida har 20 sidor så är det helt plötsligt mycket pengar.
Genom att istället läsa denna kurs och lägga lite tid och energi på att själv skriva sina texter till hemsidan kommer du inte bara kunna spara pengar, du kommer även att ha texter som är mycket, mycket bättre. För vem vet egentligen bäst vad din verksamhet gör och hur ni gör det? En extern copywriter – eller du själv?
Viktigt för användarupplevelse och SEO
Att skriva bra texter med ett enhetligt utseende som uppfattas på ett korrekt sätt av alla besökare är jätte viktigt för användarupplevelsen.
Texter är ofta anledningen till att en användare från första början besöker en webbplats och genom att då se till att de levererar över förväntan ökar också chansen att användarna klickar vidare för att läsa mer på din webbplats. Detta definieras då som en god användarupplevelse. En god användarupplevelse kommer med mer än bara fördelen att användarna på webbplatsen blir positivt inställda till varumärket.
Även sökmotorer kommer uppmärksamma en god användarupplevelse vilket sökmotorernas algoritmer kan förstå att en webbplats har genom att se på vissa data. Så, genom att skriva välarbetade texter med högkvalitativt innehåll och genom att läsa vår kurs i hur du skriver för webben kommer inte bara användarna uppskatta din webbplats – även sökmotorerna kommer uppskatta att din webbplats har bra texter.
Detta kommer gynna webbplatsens sökmotoroptimering.
Vad ingår i vår skrivarkurs?
I denna kurs har jag samlat det mest relevanta man behöver veta och kunna skapa praktiskt för att skriva bra texter för webben. Låt oss se lite närmre på vad som ingår i kursen.
Informativt, konkret och personligt
Vad innebär detta? Jo, genom att arbeta med dessa tre beståndsdelar kommer du kunna lära dig skriva bättre texter. Men hur ska mixen se ut? Och till vilken grad ska man använda sig av informativa texter, konkreta texter och personliga inslag? Det tittar vi närmre på i kursen.
Innehållet
Hur skapar man texter och innehåll som ser estetiskt tilltalande ut? Vad kan man tänka på för att rubriksättningar, meningsbyggnader och uppmaningar ska vara både slagkraftiga och effektiva? Och varför ska man hålla koll på hur många ord man skriver per sida? Det och mycket mer ingår i kursmaterialet.
Korrekturläsning
Att korrekturläsa sina texter är något som alltid borde göras innan en text publiceras, men hur ska man gå tillväga? Är det bara stavfel man ska hålla utkik efter, eller finns det annat som också måste korrekturläsas? Vi redovisar för hur du effektivt kan korrekturläsa dina texter både själv och med hjälp av andra.
Sökmotorvänliga texter
Att skriva sökmotorvänliga texter innebär att skriva texter som är helt och hållet utformade för det mänskliga ögat, men att man däri gömt nyckelord och tänkt på styckesindelningar, titlar, meta-beskrivningar och URLer. Allt sånt som sökmotorerna värderar högt och således hjälper dig ranka högre på sökmotorer.
Att skriva sökmotorvänliga texter kräver att man vet vad man gör. Det kan nämligen lika gärna slå bakut. I denna skrivkurs innehåll lär du dig hur du ska skriva bra texter för din hemsida som också är anpassade för att vara just sökmotorvänliga. Det är inte svårt att skriva sökmotorvänliga texter och det kräver ingen teknisk kompetens. Däremot behöver en veta hur metoden att skriva vänligt för sökmotorer fungerar innan en ger sig på det.
Låt oss tillsammans titta på sökmotorvänliga texter på ett djupare plan i kursens innehåll!
Estetik
Utöver texternas innehåll är det också av yttersta vikt att kunna veta hur man på bästa sätt presenterar sitt innehåll för ögat hos besökaren. Precis som att maten inte bara ska smaka gott utan också presenteras på ett snyggt sätt fungerar också det vi läser på webben.
Detta blev om inte annat ännu viktigare sedan Google nu tillkännagivit att man från och med 2021 kommer ranka hemsidor efter hur de uppfattas ur ett användarvänlighetsperspektiv. I kursen går vi igenom de vanligaste misstagen när det kommer till att arbeta estetiskt med sina texter. Vad man bör, och kanske ännu viktigare, inte bör göra.
Kursskribent
Denna kurs är författad av Edvin Uddfalk. All information och fakta i kursen baseras på Edvins 10 års yrkeserfarenhet inom webb, SEO och e-handel. Läs mer om Edvin genom att klicka här.