Jag har skapat och tagit fram webbplatser till över 500 företag i Sverige och även i andra länder. Jag har planerat, skissat, designat, utvecklat och kodat ihop webbplatser av alla dess slag. Efter så många framgångsrika lanseringar kan man tycka att man lärt sig ett och annat, vilket jag är övertygad om att jag också har. Men så idag slog det mig, en hemsidas utseende är egentligen inte ett dugg viktig.
Låt mig förklara varför detta stämmer.
Jag har så många minnen av kundmöten där den uteslutande agendan varit designen för en kommande hemsida. Kunden har en åsikt och jag envist en annan. Jag är beredd att argumentera. Beredd att lägga mitt veto om kunden inte håller med mig. Vilket jag också gjorde ibland, “.. utseendet bör se sådant ut, det är min professionella åsikt som designer”. Oftast till ingen nytta.
De flesta gånger var det ändå jag som fick lägga mig. Att jobba mot en budget fungerade inte så bra tillsammans med att ha timtals med kundmöten om huruvida en knapp borde ha större eller mindre typsnittsstorlek.
Jag inser nu att jag la all min fokus på helt fel saker. För de små (och stora) detaljerna i hemsidans utseende spelar ju ingen roll. Så här i efterhand inser jag att de flesta av tillfällena ovan berodde på prestige, snarare än att jag var tvungen att styra undan ett strategiskt misstag.
Funktion före utseende
Vad jag istället borde ha lagt allt mitt fokus och mycket mer av min tid på är funktion. Att en hemsida fungerar borde rimligen vara det viktigaste man kan lägga tid på när man skapar en hemsida. Designen kan vara århundradets fräckaste, men så länge inte hemsidan fungerar spelar det ingen roll.
Vad menar jag då med hemsidans funktioner? Allt egentligen. Allt måste bara fungera, som vi vill att det ska fungera, hela tiden och varje gång. En knapp ska alltid göra det den indikerar att den ska göra, en länk ska alltid länka till platsen den utger sig för och ett formulär ska alltid kunna skickas. Den här simpla filosofin ska gå att applicera på en hel webbplats.
“It just works.”
Steve Jobs
Detta menar jag går före utseende och design – varje gång. Och kanske är det till och med i den änden vi bör börja när skapandet av en ny hemsida tar fart? Istället för att fråga oss hur vi vill att något ska se ut bör vi ställa oss frågan hur vi vill att det ska fungera. När vi har svaret på den frågan bör vi se till att funktionen i slutändan och vid lansering fungerar på det sättet.
Utseende baserat på data
Utseende och design är ett moment som egentligen faller mer naturligt senare i processen. Som designer är det självklart att en del av jobbet är att ta fram en initial design för en hemsida. Somliga baserar designen på best-practice metoder, andra gör en konkurrensanalys och vissa får helt enkelt en kreativ idé som de sätter färg och form på. Den initiala designen är dock alltid ett antagande. Ingen vet hur dina besökare ska interagera med din design på din webbplats.
Av denna anledning bör den initiala designen för en hemsida vara sparsam. Den bör förstås vara visuellt tilltalande och inbjudande men kanske inte alltför nitty gritty i detaljerna.
Istället borde den slutliga designen baseras på en mängd data som med fördel skulle kunna samlas under ett års tid. Sammanställd data från heat-maps, screen recordings och avvisningsfrekvenser tillsammans med sökordsprestation, trafikmängd och enhetsfördelning kan ge en komplett överblick för vad webbplatsens besökare förväntar sig. Förutsatt att datan sammanställs på ett korrekt sätt finns möjligheter att helt tillmötesgå besökarnas beteendemönster och översätta den i designen. Utseendet och designen blir således helt databaserad.
Är hemsidans utseende så viktigt som vi trott? Självklart är det viktigt. Men att ta fram en färdig design i ett för tidigt skede kan stjälpa potentialen i din webbplats.